اصفهان

طالع سعد سپاهان آذر است شاخص نقشش ، سرای قیصر است

اصفهان

طالع سعد سپاهان آذر است شاخص نقشش ، سرای قیصر است

حاج نور اله نجفی اصفهانی در قیام مشروطیت

حاج نور اله اصفهانی رهبر دینی و سیاسی مردم اصفهان در دوره مشروطیت به شمار می رود که از قیام تنباکو تا 4 دهه پس از آن لحظه ای آرام ننشست و نامش را در تاریخ ثبت کرد .
 

به گزارش باشگاه خبرنگاران آیت اله حاج آقا نور اله نجفی اصفهانی در سال 1287 ه . ق در شهر تاریخی اصفهان دیده به جهان گشود .
او در کودکی از محضر پدر بزرگوارش آیت اله حاج شیخ محمد باقر نجفی که فقیه و مرجع نامدار زمان خود بود بهره برد .
در هنگامه ای که استعمار تلاش می کرد تاممالک اسلامی و به خصوص کشور ایران را در وادی تقلید بی قید و شرط از غرب بیندازد این عالم بزرگ از پایگاه مرکز دینی اصفهان توانست اصلاحاتش را با محتوای مذهبی عجین کند و کشور را از خطر نابودی نجات دهد .
وی با تأسیس شرکت اسلامیه اصفهان ، مریضخانه مدرسه اسلامیه ، روزنامه اسلام و مشروطه اسلامی و نهایتاً قیام و مهاجرت به قم به همراه دیگر علما همراهی دیانت و سیاست را غنیمت بخشید .
حاج آقا نور اله نجفی اصفهانی در سال 1329 ه . ق با هجرت به عراق با همراهی علمای عتبات عالیات خطوط سیاسی – فکری وحدت اسلامی جامعه اسلامی را تبیین و ترسیم نمود .
موریس پرنو مستژق فرانسوی در دیداری که با این عالم بزرگ داشته وی را چنین توصیف می کند : او غرب را می شناخت بی آنکه آن را به دیده ستایش بنگرد و مقصود من از ملاقات او این بود که با روح آزاده ای که او داشت آشنا شوم .
سرانجام رضاخان این دیکتاتور دست نشانده استعمار که تاب فعالیتهای سیاسی ، مذهبی و فرهنگی آقانوراله نجفی اصفهانی را نداشت و وی را خطری برای حکومت خود می دانست با طرح نقشه ی ترور این عالم بزرگ را به شهادت رساند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد