اصفهان

طالع سعد سپاهان آذر است شاخص نقشش ، سرای قیصر است

اصفهان

طالع سعد سپاهان آذر است شاخص نقشش ، سرای قیصر است

50 سیاح و جهانگرد به اصفهان سفر کرده‌اند

نفیسه یزدانى: 50 سیاح و جهانگرد به اصفهان سفر کرده‌اند که مهمترین آنها شاردن است که از خود سفرنامه‌اى ارزشمند به جاى گذاشته است.

فرشید ابراهیم‌پور کارشناس ارشد علوم فرهنگى و پژوهشى سازمان میراث فرهنگى، صنایع‌دستى و گـردشـگـرى اصـفـهان با بیان این مطلب گفت: گردشگرى از گذشته تاکنون با صنعت و اقتصاد هر کشور ارتباط داشته است. وى با اشاره به این که اوج سفر گردشگران به اصفهان در دوره صفویه بوده است افزود: پیترو دلاواله، شوالیه ژان شرون فرانسوى، انـگـلابــر کـنـنــر از مــشــهـــورتـــریـــن سیاحانى بوده‌اند که بــه اصـفهـان سفـر کــــرده‌انــــد. ایـــن کارشناس با اشاره به ایــــن کـــه اولـیـــن جـهــانـگـرد کـه بـه اصفهـان سفـر کرده است ناصرخسرو قبادیانى در قرن چهارم هجرى قمرى و آخرین آنها کلـیـفــورد ادمـونـد باسورث بوده است یادآور شد: اولین زن جهـانگـردى کـه به اصفهـان سفـر کـرد خـانم هـزیـلا یـارد بـوده کـه در دوران قــاجـاریـه صـورت گرفته است. ابراهیم‌پور با اشاره به این که سفرنامه شاردن نسبت به دیگر تالیفات سیاحان دیگر کامل‌تر است یادآور شد: در صدر اسلام حجاج بن یوسف ثـقفى که مى‌خواست یکى از فرماندهانش را به اصفهان براى ماموریتى بفرستد در وصف این شهر گفت»به شهرى مى‌روى که خاکش سرمه چشمان است« و شاید این توصیف در تاریخ بى‌نظیر است.

وى در پایان با اشاره به وجود 20 هزار اثر تاریخى در استان اصفهان اظهار امیدوارى کرد: با برنامه‌ریزى صحیح اصفهان را به بزرگترین قطب گردشگرى جهان تبدیل کنیم.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد