اصفهان

طالع سعد سپاهان آذر است شاخص نقشش ، سرای قیصر است

اصفهان

طالع سعد سپاهان آذر است شاخص نقشش ، سرای قیصر است

استاد محمود ماهر النقش

 شرح حال
نام: محمود
نام خانوادگی : ماهر النقش
محل تولد : اصفهاان
تاریخ تولد : 1301
رشته تحصیلی : معماری
زندگینامه:
تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در اصفهان و تهران گذراند. درباره معماری ایران مطالعاتی را انجام داد و در سال 1338 دعوت دانشگاه علم و صنعت ایران را برای تدریس دانسته های خود به این دانشگاه رفت . وی د رسالهای 42 تا 47 طراح سوالات امتحانی رشته ساختمانی برای دانشجویان ورود به دانشگاه بود. چون در آن برهه زمانی ، کتابی برای تدریس ساختمان در هیچ دانشگاه ، هنرستان و حتی کشور وجود نداشت و جای خالی آن کاملا محسوس بود ، اولین کتاب خود را با نام « اصول عملی ساختمان » د رسال 1344 به رشته تحریر درآورد.
وی تدریس و برنامه ریزی برای تکنیکوم نفیسی و بعضی از هنرستان ها را نیز به عهده دارد. از سال 1360 تا به امروز کتابهای متعددی در زمینه ساختمان ، هنر و آجرکاری و کاشیکاری ایران تالیف کرده که تعداد آنها به 25 مجلد می رسد. مقالات زیادی در فصلنامه هنر ، مجله موزه ها و مجله هنرو معماری وابسته به انجمن آرشیتکت های ایران و مقاله آجر کاری و کاشیکاری بین المللی سال 1383 .
هم اکنون حدود 6 سال است که مشاور هنری آستان قدس رضوی است و همچنین مشاور هنری مصلی تبریز بوده و در ضمن عضو هیات علمی همایش بین المللی ریاضیات ایران در سال 1386 نیز است.
کتب تالیف شده :
1.اصول علمی ساختمان / چاپ اول 2. اصول فنی ساختمان ، چاپ یازدهم 3. کتابهای درسی هنرستان 4. تعمیرات ساختمان
5. کاشیکاری ایران 6. خط بنایی 7. معماری مسجد حکیم 8. آلبوم نقش فیروزه 9. نقش در نقش 10. آجر و نقش 11. کاشی و کاربرد آن 12. نگاهی به کاشیکاری ایران 13. میراث آجرکای ایران
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد